Etický kódex
Kódex etiky poisťovacieho makléra
Tento kódex rešpektuje Kódex etiky v poisťovníctve, schválený Slovenskou asociáciou sprostredkovateľov v poisťovníctve (ďalej len SASP) a úzko nadväzuje na jeho ustanovenie. Asociácia presadzuje tieto normy a dbá na ich dodržiavanie s cieľom zabezpečovať dobrú povesť slovenského poisťovníctva.
Podriadení finanční agenti (PFA) musia predovšetkým hájiť záujmy svojich klientov, spracovávať pre nich optimálne poistné programy, a to tak z hľadiska ich potrieb, ako aj z hľadiska ponuky poistného trhu. Pritom je PFA povinný rešpektovať platné právne predpisy, uchovávať obchodné tajomstvá svojich klientov a dbať na dodržiavanie nižšie uvedených noriem:
A. Všeobecné zásady správania sa PFA
- PFA sa vo svojej činnosti riadia príslušnými zákonmi a predmetnými vykonávacími predpismi, uzavretými zmluvnými vzťahmi s poisťovňami a so svojimi klientmi,
- PFA sa vo svojej činnosti zúčastňujú na hospodárskej súťaži, pričom dbajú na právne záväzné pravidlá hospodárskej súťaže a nesmú účasť na súťaži zneužívať,
- v rámci hospodárskej súťaže PFA konajú v súlade s dobrými mravmi súťaže, aby nespôsobili ujmu iným subjektom nekalou súťažou,
- PFA sa zdržia klamlivých, zavádzajúcich a neoverených výrokov o svojej profesii, o rozsahu a charaktere sprostredkovateľskej činnosti,
- PFA vo svojej činnosti utajujú obchodné tajomstvo svojich klientov, ak im je toto tajomstvo v súvislosti s ich činnosťou zverené,
- PFA sa vo svojej činnosti zdržia konania, ktoré by mohlo narušiť dôveru klientov a poisťovní, alebo vyvolať nepravdivý obraz o sprostredkovateľských činnostiach,
- v prípade, že PFA nenájdu riešenie na odstránenie akéhokoľvek rozporu s inými sprostredkovateľmi, hľadajú riešenie prostredníctvom orgánov Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve,
- PFA spolupracujú so SASP pri presadzovaní a ochraňovaní svojich záujmov a potrieb súvisiacich s sprostredkovateľskou činnosťou,
- PFA sa usilujú, aby mali potrebné personálne i materiálne zázemie, ktoré im umožnia rýchle a kvalitne riešiť potreby a záujmy poisteného i poisťovateľa.
B. Zásady správania sa zamestnancov sprostredkovateľských firiem
Zamestnanci maklérskych firiem sa riadia týmito etickými normami:
- zamestnanci dôstojne reprezentujú svoju firmu aj poisťovníctvo, ktorého sú súčasťou,
- zamestnanci sa vyvarujú každej činnosti, ktorá by viedla ku konfliktu záujmov zamestnanca a firmy,
- zamestnanci dodržiavajú obchodné tajomstvá a to aj po ukončení svojho pracovného pomeru v poisťovníctve,
- zamestnanci dodržiavajú prísne pravidlá etiky, nepoužívajú vo svoj osobný prospech informácie a materiály svojej firmy, najmä nesmú zneužiť svoje postavenie k prijímaniu či vyžadovaniu finančných alebo vecných výhod od kohokoľvek a rovnako nesmú nikdy obdobné výhody sami ponúkať či poskytovať,
- v záujme zvyšovania svojich profesijných znalostí sa zamestnanci sústavne starajú o svoje vzdelávanie.
C. Zásady správania sa PFA vo vzťahoch k poisťovniam
PFA dodržiavajú najmä tieto pravidlá:
- PFA majú aktuálny prehľad o situácii na poistnom trhu, o jednotlivých poisťovniach a ich produktoch a sú jedným z prvkov súťaživosti na poistnom trhu,
- pri umiestňovaní obchodu sa PFA správajú nestranne a profesionálne, vyvarujú sa najmä akéhokoľvek ohovárania či zvýhodňovania niektorej z poisťovní,
- S poisťovňami udržiavajú PFA dobré vzťahy spolupráce, zakotvené spravidla v zmluvách o spolupráci.
- PFA je vo svojom rozhodovaní nezávislý,
- PFA nerozširuje informácie o situácii alebo správaní sa poisťovne, ktoré obsahujú nepresnosti alebo nedostatočne preukázané údaje,
- PFA sa svojou činnosťou podieľa na vytváraní a udržovaní zdravého a funkčného poistného trhu.
D. Zásady správania sa vo vzťahoch ku klientom
Maklérske firmy a ich zamestnanci sa riadia nasledujúcimi pravidlami:
- PFA uplatňujú zdvorilý, korektný a nestranný prístup ku všetkým klientom,
- PFA sú predovšetkým povinní zastupovať záujmy svojich klientov, spracúvať pre nich optimálne poistné programy ako z hľadiska ich potrieb, tak i z hľadiska ponuky poistného trhu,
- rovnako sú PFA povinní poskytovať klientom pravdivé a objektívne rady a vysvetlenia rozličných charakteristík, práv, povinností a ceny poistenia, ktoré by podľa ich názoru a presvedčenia bolo adekvátne pre riziká, ktoré chce klient pokryť,
- PFA riešia a presadzujú poistné záujmy svojich klientov,
- PFA dbajú na zachovanie mlčanlivosti o všetkých skutočnostiach týkajúcich sa poistenia klientov,
- PFA poskytujú zásadne úplné, pravdivé, neskreslené a zrozumiteľné informácie o poistných produktoch a poisťovniach. PFA nezamlčujú klientovi žiadny písomný dôkaz ani dokumentáciu, ktoré sa týkajú uzatvorenia jeho poistenia. Svoje rady a informácie poskytujú PFA len v tých oblastiach, v ktorých sú odborne kompetentní,
- PFA nedojednávajú poistenie so špekulatívnymi zámermi,
PFA sú zodpovední za komplexné spracovanie návrhov poistných programov, za konzultačnú a poradenskú činnosť, za spravovanie už uzatvorených poistení a za súčinnosť pri poistných i škodových udalostiach.
V Púchove 25.10.2010 Ing. Ján Pobežal
konateľ spoločnosti
Milé dámy/vážení páni,
sme radi, že ste, či už zo zvedavosti alebo záujmu o naše služby, zavítali na našu stránku. Našim cieľom je poskytovať kompaktný balík služieb, ktoré Vám a Vašim blízkym prinesú stabilitu a jasnejší pohľad na budúcnosť.
Vitajte v lepšej spoločnosti!
Ing. Ján Pobežal
výkonný riaditeľ